salam-ukhwah Monday, December 27, 2010

Dalam pemikiran setiap insan satu perkara menjadi matlamat hidup iaitu kuasa....insan yang bergelar manusia inilah mempunyai kuasa yang tinggi didalam membuatkan keputusan. Insan ini hanya mahu orang bawahannya mengikut apa kata dan suruhannya. Perkara tersebut membuatkan ramai orang tidak senang duduk dibawahnya. Insan ini mudah percayakan cakap orang yang rapat dengannya dan mempercayainya bulat-bulat kata-kata kaki pembodek. Manusia ini tidak percayakan dengan ilmu ghaib dan kewujudnya.


“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan,” (Al-Anbiya : 35).

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan”
(Ali Imran : 185).


Kaki pembodek yang terlalu ramai disampingnya membuatkan dirinya berasa megah dengan kuasa ada pada dirinya. Manusia ini hanya pandai memberikan pandangan dan komen tentang orang ramai. Manusia ini terlalu angkuh dengan kuasa ada padanya dan suka berbuat sesuka ati tanpa memikirkan perasaan orang ramai. Manusia ini tidak mempercayai orang lain dan lebih percaya kepada kaki pembodek yang berada dikelilingnya.


Firman Allah, Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat pada waktu orang-orang yang zalim ( berada) dalam tekanan-tekanan sakrat (mabuk) mati, sedang para malaikat memukul dengan tangan mereka (sambil berkata) ``keluarkan nyawamu. Pada hari itu kamu dibalas dengan seksaan yang sangat menghinakan kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar. (Al-An'am:93).


Hanya satu kelemahan pada diri manusia ini yang tidak dapat diceritakan disini….hehe…kenapa manusia ini terlalu angkuh dengan kuasa ada padanya sedangkan ada lagi Yang Maha Berkuasa…mungkin kah manusia ini tidak ingat pada mati dan kuasa ada padanya sampai bile…manusia ini tidak pernah memikirkan perkara akan terjadi pada masa esok harinya…manusia seperti ini berjiwa mati dan tidak memahami keadaan seorang yang berada dalam kesusahan.


“Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal,” ( Luqman : 34).

Hasil Nukilan 
Pulau Pinang 27 Disember 2010
21 Muharram 1432 Hijrah

0 comments:

Post a Comment

Visitors

Banner

" />