salam-ukhwah Monday, December 19, 2011

Apa jawapan anda semua bila baca berita pasal nie....perkara sedemikian telah lama berlaku di negeri pulau mutiara....kursus motivasi mendaki bukit bendera,gua gendang,sedim dan lain-lain lagi....semua aktiviti nie diikuti oleh staff bawahan yang dipaksa untuk mengikutinya....staff atasan tidak pulak dipaksa...beginilah menjadi staff bawahan....apa-apa pun perkara ini telah menjadi bacaan seluruh rakyat malaysia tentang ketaksamaan dalam perkara tersebut....


Hasil Nukilan
Kelantan Darul Naim
19 Disember 2011
bersamaan 23 muharram 1433H

salam-ukhwah Thursday, December 8, 2011

1 hari....didalam kelas BI

Teacher: Abu, stand up!
Abu: Yes teacher.
Teacher: Spell the word GOOD.
Abu: G.O.A.T.
Teacher: Wrong!
Abu: W.O.N.G.
Teacher: Stop it!!!!
Abu: S.T.U.P.I.D.
Teacher: Shut up!!! Or I will knock your head!!!
Abu: Panjang sangat tu Teacher
Teacher: .......

salam-ukhwah Tuesday, November 22, 2011

Assalamualaikum.....

pada 22 November 2011,bah telah melanda akibat hujan yang tidak henti-henti semenjak dari pagi tadi lagi.....umah hamba telah ditimpa bah apabila musim tengkujuh datang.....nak pergi keje pun rasa malas....air penuh sekitar umah dan jalan raya hadapan umah.....apa-apa pun keje kena pergi juga walaupun umah hamba sendiri tenggelam....dah keje mcm nie....


















Hasil Nukilan
Kelantan 22 November 2011
bersamaan 26 Zulhijjah 1432 Hijrah

salam-ukhwah Saturday, November 19, 2011


Beberapa hari lepas, ada seorang sahabat saya telah bertanya satu soalan psikologi yang saya kira sangat menarik. Ianya bukan sembarangan soalan kerana daripada jawapan yang diberikan, anda dapat mengetahui sebab mengapa seseorang itu memilih pasangan mereka.
Walaupun ia cuma ramalan psikologi, namun ada juga kebenarannya.
Nak tahu apa soalan tersebut? Baik, saya kongsikan dengan anda. Soalannya berbunyi begini.

Ada 5 perkara berlaku serentak.


1.Air mendidih kat dapur.
2.Air paip melimpah kat bilik air.
3.Bayi menangis.
4.Telefon berbunyi.
5. Ada orang ketuk pintu.


Kalau anda diberi pilihan, apakah perkara yang anda akan 'settle' kan terlebih dahulu?

Anda dikehendaki untuk susun perkara 1 ~ 5 tersebut mengikut kepentingan dan keutamaan yang anda fikirkan.
Semua perkara tersebut mestilah diselesaikan.
Susunlah ikut perkara yang anda rasa lebih penting untuk diselesaikan dahulu.

Bayangkan anda sedang mengalami keadaan seperti itu sekarang.

Fikirkan dan timbangkan, apakah perkara yang anda akan selesaikan mengikut keutamaan anda..


Fikir...







.
Ermmm....
.
.
.
.
.
.
.
..
.
..
.



..
.
.
.
.
..
.
.
.
.
..
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.Fikir lagi la ek...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Dah habis fikir ke nie????
.
.
.
.
.
..
.
..
.
.
.
.
OK la, dah habis fikir kan ? Dan dah buat keputusan gak kan ?

.
.
.

.
.
Nak tahu apakah fakta terselindung disebalik jawapan yang anda berikan?
..
.
.
.
..
.
.
.
..
.
Nak tau ke tak nie???
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
Jawab la... Nak tau ke tak nie????
.
.
.
.
.

.
Senyum la dulu....
.
.
.
.
.
.
.
.
Senyum laa.....
.
.
.
.
.
.
.
.
Dah senyum tak nie??? Hihihi....
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.

.
Baik, mari kita semak jawapan anda...

Apakah ciri/sifat/perkara yang anda utama dan pentingkan dalam memilih pasangan anda.
>>>> :

* Kalau anda memilih untuk menutup air medidih : menandakan anda mementingkan keselamatan dan kebolehan 'si dia' untuk membimbing anda.

* Kalau anda memilih untuk menutup pili air yang melimpah di bilik air: menandakan anda mementingkan kekayaan,wang ringgit dan harta.

* Kalau anda memilih untuk memujuk bayi yang menangis : menandakan anda mementingkan cinta dan kasih sayang.

* Kalau anda memilih untuk mengangkat telefon yang sedang berbunyi: menandakan anda mementingkan akhlak, budi bahasa dan perlakuan pasangan anda.

* Kalau anda memilih untuk membuka pintu : menandakan anda mementingkan rupa paras, fizikal luaran dan personaliti pasangan anda.


Haaa macammana dengan keputusan anda? Bagus? Anda boleh bertanya soalan ini kepada rakan-rakan anda untuk mengetahui apakah perkara-perkara yang mereka utamakan dalam memilih pasangan hidup.

petikan dari http://mama-cantik.blogspot.com/2009/05/ketahui-jenis-pilihan-pasangan-anda.html

salam-ukhwah Wednesday, November 16, 2011

Cerita ini adalah satu jenaka, nama2 yang tersebut hanya sebagai andaian. Jangan terlalu ambil hati.

Dalam satu kejadian yg agak susah nak diterima... akal, iaitu sebuah kapal terbang telah mengalami kerosakan enjin dan sedang
menjunam hendak terhempas, terdapat 5 org penumpang di dalamnya tetapi beg parachute kecemasan hanya ada 4.

Berkata laa penumpang pertama, "Aku Hafiz Hashim. Malaysia perlukan aku.
Kalau aku tadak, mcm mana nanti Malaysia nak menang All England lagi?". Lalu dia mengambil beg pertama dan terus terjun.

Penumpang kedua pulak berkata, "Aku Hillary Clinton, bekas wanita pertama US. Aku seorang yg paling bercita2 tinggi dan aku juga senator
New York. Aku juga berpotensi nak jadi seorang President". Dia pula mengambil satu beg dan terus terjun.

Penumpang ketiga menyampuk, "Ahh... aku President US! George W. Bush.
Aku ada tanggungjaw ab yg berat untuk menjaga sebuah negara yg kuat. Tambahan pula,akulah President yg terpandai dlm
sejarah US. Org Amerika mana yg hendak melihat aku mati?". Dia terus menyentap satu beg dan terus terjun.

Penumpang keempat, Osman Bin Ladin berkata kepada penumpang kelima, seorang budak berumur 10 tahun, "Saya seorang
Muslim dan saya berserah kpd Allah utk menentukan hidup dan mati saya. Adik ambillah beg parachute yg terakhir tu".

Budak 10 tahun itu menjawap, "Jgn bimbang. Ada satu lagi beg parachute utk pakcik. President terpandai dalam sejarah US tu terambil beg sekolah saya".

Kuang! Kuang! Kuang!

salam-ukhwah Sunday, November 13, 2011

Ada sorang lelaki ni. Dia nak blajar guna facebook. Dia SMS kawan dia untuk ajar macam mana cara nak buat facebook :
 
Lelaki : weh! Tolong ajar aku buat facebook bole tak?

 
Kawan : bole. Ko dah ada depan computer?

 
Lelaki : dah. Aku dah ada email pun

 
Kawan : cantekk! Ok, skrg ko bukak browser firefox atau internet explorer

 
Lelaki : browser tu ape?

 
Kawan : laa. Ko click menu start, pastu cari tulisan internet explorer

 
Lelaki : pastu?

 
Kawan : kat kotak paling atas, ko type ‘www.facebook.com’ pastu enter

 
Lelaki : oke! Pastu weh?

 
Kawan : kalo da kuar gambar, ko isi form pendaftaran sesuai yg ada

 
Lelaki : isi yg mana weh? Takde pape pun kat page ni

 
Kawan : takkan la takde pape? Kat page tu tulis apa?

 
Lelaki : paling atas cuma ada tulisan ‘the page cannot be displayed’

 
Kawan : oh! Ko salah tulis dari awal tu

 
Lelaki : betul la aku type, www.facebook.com

 
Kawan : hm, mungkin connection internet ko mati

 
Lelaki : eh? Kene ada internet ye? Rumah aku takde internet

 
Kawan : cis. Senget! Jari aku sampai lebam kasik tau ko. Rupenye rumah ko takde internet

 
Lelaki : hehe. Takpe la. Nanti kalau aku pergi cyber cafe aku sms ko lagi ye. Thanx ye

 
Kawan : sokey bro, email ko ape weh?

 
Lelaki : www.syumbak@yahoo.com

 
Ada kawan aku buatkan. Aku belum pernah bukak lagi

 
Kawan : laa.. Mana ade email pakai ‘www’ kat depan. Alahaiii..

 
Lelaki : www tu ape weh?

 
Kawan : Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

salam-ukhwah

Dalam Kelas... Mata pelajaran pendidikan islam hampir tamat... Sebelum keluar... Ustaz pun menberitahu kepada murid-murid...

USTAZ: Minggu depan kita akan belajar tajuk baru...Jadi ustaz nak kamu balik rumah nanti... Baca ayat 287 surah Al-Baqarah ... Sebab ayat ni ada kena mengena dengan tajuk baru kita nanti..


MURID-MURID : Orait ustaz!


Mingu depannya... Mata pelajaran pendidikan Islam..


USTAZ: Minggu lepas Ustaz Suruh kamu baca Ayat 287 Surah Al-Baqarah kan? saper yang dah baca ayat tu kat rumah?


Ramai Murid-murid yang mengangkat tangan.. Ustaz pun tersenyum... Lalu berkata...


USTAZ : Saya tak percaya lah....


MURID-MURID : Betul Ustaz... Kami baca..


USTAZ : Cuba kamu bukak Al-Quran..Surah AL-Baqarah ada 286 ayat jer... Mana ada ayat 287..

Harini kita akan belajar tajuk baru... Dosa-dosa menipu ...

MURID-MURID : =.=!


^__^

salam-ukhwah

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Imam : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya

2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api,
tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama.
Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauhitu?

Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.


Pemuda : Kenapa anda marah kepada saya? (sambil menahan sakit)

Imam : Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.
Imam : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda : Ya!
Imam : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!
Pemuda : Saya tidak boleh.
Imam : Itulah jawaban pertanyaan pertama. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
Imam : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak.
Imam : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak.
Imam : Itulah yang dinamakan takdir.
Imam : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sakit.
Imam : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika
Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk
syaitan...

salam-ukhwah Wednesday, November 9, 2011

assalamualaikum....

rasanya dah lama saya tidak update blog ini...mungkinkah saya ini terlalu sibuk dengan perkerjaan dunia semata-mata.....semenjak saya bertukar dari penang ke kelantan blog dah menjadi sepi macam tidak bermaya saja....kat ofis saya tidak dapat update blog ekoran komputer tidak mempunyai sambungan internet....teruk betul keje tempat baru yang agak membosankan tetapi paling bestnya dekat dgn umah..semua kos perbelanjaan dapat jimat....hampir 3 minggu keje tempat baru baru saya dpt berita gembira tentang posting kat mane...
 
Alhamdullilah bekerja di kota bharu juga di unit oku...bahagian yang paling mencabar di sini kerana semua pameran di bawah bahagian oku bukannya pembangunan komuniti sebagaimana di penang.Dapat pulak bos kanan yang tidak tahu guna komputer tapi leh naik pangkat....saya nie macam jurutaip dia pulak sampai claim perjalanan dia saya kena taip juga....teruk betul dunia sekarang nie,ada lagi orang keje kerajaan x pandai guna komputer kalu keje swasta dah lama kena buang atau x naik pangkat........org keje teruk org lain dpt gading nya....inilah lumrah kehidupan dunia sekarang nie....saya bukan nak mengata pada dia tapi nak bagi tau hakikkat dunia sekarang nie di alam pekerjaan yang penuh dengan tipu muslihat manusia dan alam maya.....apa-apa pun saya tetap berusaha buat yang terbaik untuk mencari rezeki halal....mungkin ada hikmahnya saya keje di negeri sendiri....rasanya keje kat penang lagi baik dari sini tapi kos hidup agak tinggi.....

salam-ukhwah Sunday, October 23, 2011

Assalamualaikum warahmatullah,

Pernahkah anda melihat wanita yang terlalu cantik, sempurna segala zahirnya, anggun bergaya dengan kosmetik dan perhiasannya bak supermodel? Bukan hanya lelaki yang suka memandang, bahkan sesama perempuan juga tertarik melihat penampilan yang sedap dipandang. Tetapi sayangnya, setelah anda mengenali hati budinya, dia sungguh berbeza luaran dan dalaman. Luaran amat memukau, manakala dalaman pula sungguh memeranjatkan!

Lelaki yang hidung belang memang tidak ambil kisah tentang keperibadian seorang wanita. Apa yang penting buat mereka adalah seksi dan boleh memuaskan nafsu keji mereka. Tetapi, lelaki sejati yang beriman tidak akan sanggup mengambil isteri seorang wanita yang jahil, busuk hati dan kesat lidah sebagai pendamping hidup.

Ada pula yang mengambil risiko cuba-cuba untuk nasib, manalah tahu si jelita ini boleh berubah perangainya suatu hari nanti, tapi nahas pula yang diperolehi, habis beribu ringgit melabur supaya isteri berubah, tetapi tidak juga berhasil usaha untuk ‘turn over’ hati dan sikapnya.

Setiap wanita yang dilahirkan dalam keadaan sempurna jasmaninya, jangan berpuas hati dahulu sebelum menilai kelemahan yang tersembunyi dari pandangan orang lain. Jika anda memiliki tiga sifat berikut ini, baik berhati-hati kerana setiap lelaki yang mengenali mungkin akan lari meninggalkan anda.

1 – Jahil

Dunia semakin maju, teknologi dan informasi terkini telah pun tersebar dengan pesat dan cepat. Wanita dulu dan sekarang jauh berbeza, tetapi yang tidak pernah berubah adalah kefahaman agama yang mesti dipegang dengan kuat, seiring beredarnya masa menuju akhir zaman yang semakin mencabar.

Jahil tentang ilmu dunia dan akhirat adalah kelemahan yang membuat anda nampak hodoh. Hanya ilmu yang boleh mengangkat status seseorang dan merubah sejarah hidup manusia. Ilmu dunia jika tidak diiringi dengan ilmu akhirat (agama) akan pincang.

Wanita yang mempunyai kelulusan dalam bidang perubatan, ekonomi, sosiologi, antropologi, politik, sains dan lain-lain akan tersesat tanpa bimbingan ilmu agama yang sahih. Inikan pula wanita yang tidak tahu apa-apa selain kosmetik dan butik, jadi hendak ke mana dibawa anak-anak yang lahir dari rahim mereka ini?

2 – Buta hati

Cantik paras rupa tetapi buta hati. Tidak akan selamat sesiapa pun yang mendampingi wanita sebegini. Hati merupakan pusat tenaga pada diri manusia. Jika baik hatinya maka baiklah amalannya dan begitulah sebaliknya. Mengapa sibuk mandi aura bunga-bungaan sebagai pembangkit tenaga dalaman tetapi hati pula dibiarkan busuk dan bernanah.

Apakah yang menyebabkan hati sakit?

i) Tidak mengenal Allah dan Rasul dengan sebenarnya

Jalan mengenal Allah dan Rasul adalah dengan mempelajari al-Quran dan hadis. Bukan setakat dibaca tapi dikaji, difahami, diamalkan dn diperjuangkan. Kalau pergi ke pusat rawatan kecantikan atau salun pasti waktu habis dua tiga jam untuk satu sesi, mengapa pula jika belajar agama tiada masa dan asyik memberi alasan ‘sibuk’?

Hati yang tidak disentuh ayat-ayat Allah dan ilmu-Nya, semakin lama akan menjadi semakin kotor, sakit dan tenat kerana tabiat hati diciptakan Allah SWT memerlukan makanan. Makanan hati adalah al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

ii) Terlalu berlebihan dalam perkara mubah

Banyak makan, tidur, sibuk dengan hiburan, permainan, shopping, menghias rumah berlebih-lebihan, sibuk bersenam dan berubat mengalahkan kewajipan sembahyang. Tidak tahu mana prioriti dalam kehidupan. Hal ini boleh merosakkan hati.

Agama tidak melarang manusia bersenang-senang, tetapi hidup ini mesti seimbang antara dunia dan akhirat. Jika setiap hari keletihan akibat mengikut segala kemahuan hawa nafsu sehingga tidak larat untuk beribadah, tentu keadaan sebegini akan menyebabkan seseorang menjadi lalai. Jika sudah lalai, hati menjadi keras dan kotor, tidak mampu membezakan yang baik dan buruk dalam perbuatannya.

iii) Menjadikan syaitan sebagai teman akrab

Amat berbahaya jika syaitan duduk dalam hati manusia. Meniupkan angin dengki, prasangka buruk, dendam amarah, riak dan sombong. Jangan biarkan syaitan masuk ke pintu hati kita dan menebarkan racun-racunnya. Berlindunglah kepada Allah SWT daripada gangguannya. Hati yang sakit melahirkan perangai-perangai yang gila, menyusahkan diri dan orang lain. Tidak ada wanita yang lebih hodoh dari si pendengki, pencemburu buta dan pendendam. Maka waspadalah!

3 – Kasar lidah

Kehodohan yang paling ketara adalah ketika seorang wanita melepaskan panahan lidahnya. Tajam menusuk hati orang yang mendengar, menyebabkan siapapun enggan bersahabat dengannya. Suami menghindari, anak-anak lari, jiran dan handai taulan menutup diri tidak mahu berhubungan dengan wanita yang tidak pandai menjaga lidahnya. Mengumpat, memfitnah dan mencaci telah sebati dalam dirinya. Al-Quran telah memberi amaran seksa bagi orang yang mengumpat saudaranya yang bermaksud, 
“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Hujurat ayat 12)

Sesungguhnya jahil, buta hati dan kasar lidah adalah sehina-hina perangai yang dibenci makhluk apatah lagi Allah Taala yang Maha Suci. Kecantikan perlu diusahakan dan dicari, maka berhiaslah dan berubatlah untuk kecantikan zahir dan batin.

Renung-renungkan!

Sumber : Dr Hj Juanda Jaya

salam-ukhwah Saturday, October 22, 2011

Assalamualaikum........

hari ini tanggal 22 Oktober 2011 pada pukul 5.15 pagi arwah nenek hamba telah kembali ke rahmatullah......baru seminggu aku bertukar dari negeri pulau mutiara ke negeri serambi mekah tempat lahir hamba.....pada minggu lepas hamba berasa sangat gembira kerana dapat kembali  berkhidmat di negeri kelahiran sendiri....tidak sangka disebalik kegembiraan tersebut ada kesedihannya......arwah nenek hamba tidak sakit apa-apa pun tetapi pergi jua meninggalkan kami semua sekeluarga.....semua kehidupan manusia ini akan kembali kepada Allah Yang Maha Esa tidak kira kecil,besar,muda ataupun tua.......itu semua hakikat yang kita semua perlu tempuhinya.....

hamba berfikir sejenak tentang peristiwa ini rupa-rupa ianya telah diatur oleh Allah S.W.T. tanpa pengetahuan umatnya.....hamba sempat juga berada disisi arwah nenek tersayang semasa dia hendak menghembuskan nafas yang terakhir....jika hamba masih berasa di negeri pulau mutiara pastinya hamba tidak sempat hendak balik tengok wajah arwah nenek hamba kali terakhir......

Manusia tidak takut disaat kematian,apa yang paling ditakuti oleh manusia adalah alam kubur nanti.......marilah kita sama-sama sedekahkan al-fatihah kepada arwah nenek hamba dan seluruh umat islam yang telah kembali ke rahmatullah......



Firman Allah:
“Kepunyaan-Nyalah kerajaan langit dan bumi, dia menghidupkan dan mematikan, dan dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Al Hadidi: 2)

“Dan dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan dialah yang (mengatur) pertukaran malam dan siang. Maka apakah kamu tidak memahaminya?” (Al-Mukminun: 80).

Aneh sekali orang yang tidak meyakini kematian, padahal ia menyaksikan orang-orang mati. Kematian itu tidak ada seorangpun di muka bumi ini yang mengingkarinya. Akan tetapi banyak orang yang menolak dirinya mengenang kematian itu, bersiap menghadapi pasca kematian. Mereka berlari dari mengingatnya padahal mereka akan menemuinya, menjauhkan diri darinya padahal kematian itu mendatanginya. 

Firman Allah:
“Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, Maka Sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, Kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu dia beritakan kepadamu apa yang Telah kamu kerjakan.” (Al-Jumu’ah: 8 )

Hasil Nukilan
Kelantan 22 Oktober 2011
bersamaan 24 zulkaedah 1432H

salam-ukhwah Thursday, October 20, 2011

Bagaimana Hendak Mengenali Seorang Ajoi

* dia call seseorang untuk tanya nombor
telefon terbaru orang itu.

* dia fax surat dengan setem diatasnya.

* cuba melemaskan ikan dengan
merendamnya didalam air.

* cuba tanya harga barang di kedai dua
ringgit.

* study hard untuk ujian darah.

* tertinggal bas no 20, kemudian
mengambil bas no 10 dua kali.

* fikir kumpulan peterpan boleh terbang
diangkasa.

* vote untuk Mawi setiap kali astro ulang
tayang konsert akademi fantasia.

* Beri ayamnya makan nasi ayam kerana
menyangka nasi ayam adalah makanan
ayam.

* mengira bilangan penumpang bas
sebelum naik.

* dia sedang baca post ini

salam-ukhwah

Ade sebuah bas ni penuh dengan ahli politik. Tiba tiba bas tu terbalik lalu masuk dalam gaung. Seorang kampung yang berdekatan telah melihat kemalangan itu.

Orang kampung: semua dh mati ke?!

Jeritnye pada orang dalam bas tersebut.

Orang politik: Belum! Saya dan dua orang kawan saya masih lagi hidup.

Tanpa menghiraukan kata kata orang politik tersebut, orang kampung itu terus menanam bas tersebut bersama sama orang didalamnya.

Keesokan harinya, wartawan telah datang untuk menemu ramah orang kampung tersebut.

Wartawan: Betul ke semua ahli politik dalam bas tu sudah mati?

Orang kampung: Tak, masih ada tiga orang yang mengaku mereka masih hidup.

Wartawan: (Dengan nada terkejut) habis tu kenapa awak tanam kesemuanya, kan ada yang masih hidup?

Orang kampung: Biasalah cik, cakap orang politik ni bukan boleh percaya sangat kan?

Wartawan: ????

salam-ukhwah

4 orang pemuda duduk bertentangan di dalam sebuah keretapi.. seorang warga Amerika, seorang Kongo, seorang Bangladesh dan seorang Malaysia..

Sedang dalam perjalanan, warga Amerika tu mengeluarkan 100 us dollar lalu dibakarnya utk menghidupkn rokok..

semua terkejut dengan tindakan si Amerika dan belum sempat bertanye, si Amerika ni kata " its ok.. too many DOLLARs in Amerika,"..
... ...
tanpa mengendahkan kata2 si Amerika tu, si Kongo pula mengeluarkn sekotak cigar yg termahal didunia.. di bakarnya satu dan yg lain dibuang ke tingkap.. tersentak dengan tindakan si Kongo ni, si Amerika bertanye, "why??,".

si Kongo menjawab," there is too many cigars in Kongo"..

si Malaysia dan si Bangladesh terpinga2 dengan perbuatan mereka td..

belum sempat si Bangladesh kata apa2, si Malaysia terus campak si Bangladesh keluar tingkap.. dengan slamber berkata "nevermind... too many Bangla in Malaysia,"

salam-ukhwah

cashier : makan sini ka bawa balik?
pakcik : makan kat sana.(tunjuk meja)..patot ramai..pakat duk makan kat sini..

cashier : err..maksud saya..makan di meja dalam kedai ni atau bungkus bawa balik?

pakcik : ooo..habes tu kalau bungkus tak bawa balik.dia terbang balik rumah pakcik seniri ka.bungkus.

cashier : err..ok..pakcik nak set yang mana?

pakcik : yang setsi ada tak??

cashier : err..maksud saya..pakcik bule pilih set set yang sedia ada kat belakang saya ni.(tunjuk).ada yang 2 ketol ayam.ada yang 3 4 ketol..dia sekali dengan ayaq..bla bla bla..

pakcik : pakcik nak beli ayam setengah kati ja.makcik hang nak buat serunding raya esok..

cashier : pakcik..kat sini juai ayam yang dah siap digoreng la..bukan mentah.

pakcik : kalau camtu..beli teloq ayam dah la.depa kalut nak buat kueh tart..aku mana reti nak beli barang kueh camna..haru btoi.

cashier : errr..err..teloq ayam pon takdak..yang ada ayam goreng ja..makan ratah cicah dengan sos camtu ja..

pakcik : hang pilih ja la yang mana pon..ishh..pakcik tak reti nak pilih pilih ni..yang mana pon takpa.

cashier : pakcik ada berapa orang kat umah?

pakcik : pakcik sorang.anak ada 4 orang.makcik hang maseh sorang..

cashier : ok..kalau camtu saya bagi pakcik dinner plate 2 ya..air nak air gas yang mana ka?

pakcik : huuu..pakcik takleh minum ayaq gas ni.satg reja kentut..angin..teh o suam ka kopi tarik takdak ka?

cashier : takdak..takpa saya bagi milo ais kat pakcik.ada nak tambah wedges ka?

pakcik : huu?natang apa tu?

cashier : kentang goreng.senang creta..cucur ubi.

pakcik : ha bule la..bagi cucur ubi seringgit cucur pisang seringgit..campur..kerak boh lebih..

cashier : err…ok ok..(segan layan)

cashier : semua sekali RM 34.50..

pakcik : tu dia aih..mahal gila..ayam berapa ketoi?(buka plastik tengok)..6 ketoi ja sampai 30 lebih..p market bule beli ayam 3 ekor.tak mai dah.(buka wallet bayaq)

cashier : err err..terima kaseh pakcik..datang la lagi..

pakcik : tak kelapaq mai dah.

Orang tua tak makan makanan segera, sebab tu sihat tak de penyakit. Mana la tak terkejut dengan harganya..

salam-ukhwah Wednesday, October 19, 2011

 
Salam hormat,

Saya yakin ramai rakyat Malaysia ingin tahu kenapa semua orang
hanya mampu memandang dan langsung tidak berusaha membantu
budak berumur 2 tahun yang dilanggar di China baru-baru ini.

Ianya berkaitan "culture & what they have practice in China."

Kenapa dan mengapa ianya berlaku?

Jom kita baca...

"Okaylah, sejak petang semalam, memang kecoh pasal video budak 2 tahun
kena langgar dengan van dan lori tapi malangnya takde seorang pon yang peduli.
Budak malang tu dah terbaring berlumuran darah tapi orang yang lalu lalang tu
buat dek jek...

Video tu mmg tersebar dgn cepat dan ramai yang marah dengan
kejadian ni... Kejadian ini berlaku di China dan bukan di Malaysia.
Pagi ini pon HOT fm buat topik pasal ni...

Sekarang aku nak cerita fakta sebenar dan boleh juga dikatakan peringatan pada
korang yang nak pergi ke China... Kalau korang jumpa or ternampak orang lain
dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh basikal, atau budak kecik
dipukul or dibuli ataupun ko nampak seorang tua yang tibe² diserang sakit jantung,
sila jangan tolong..

Ye, benar kawan². JANGAN TOLONG! Nak tahu kenapa? Sebabnya bila kau tolong,
orang itu dah menjadi tanggungjawab engkau. Contohnya, kau nak tolong makcik
yang jatuh basikal tu, katakan makcik tu patah kaki, maka ko yang kena tanggung
sume kos perubatan die sbb ko yang tolong dia...

Ataupun ko akan disaman oleh anak makcik tu sbb ko lah penyebab mak die jatuh...
Inilah faktanya di China. Nilai moral dah takde. Mereka akan pentingkan diri sendiri
sbb kalau mereka tolongpun mungkin mereka yang akan tanggung akibatnya...
Serius wa cakap lu. Cerita ini diceritakan oleh ofismate aku yang membacanya
dalam akhbar cina minggu lepas.

Dalam akhbar tu penulis bagitau ada seorang askar (kalau tak silap aku) menolong
seorang tua yang terjatuh secara tiba2.. Kerana prihatin takde org lain nak tolong
maka askar ni pon naklah bantu tapi anak org tua ni nampak die pegang mak die
so die tuduh askar ni yang tolak mak dia. So askar ni kena saman dan terpaksa
menanggung kos perubatan org tua tu..

Akibatnya die kena buang kerja. Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama.
Baik biarkan jek budak tu sbb kalau tolong and jadi pape yang lebih teruk kat
budak tu, diorang yang kena tanggung.

Nak tahu tak apa yang pemandu van tu cakap pasal die langgar budak perempuan tu?
Mula2kan die dah terlanggar budak tu and die berhenti kejap sbb perasan die langgar budak.
Masa tu budak tu berada di tgh2 antara tayar depan dan belakang.

Die terfikir kalau budak tu mati,
die cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB10,000- RMB20,000 je tapi kalau budak tu hidup die
kena tanggung akibatnya seumur hidup so die teruskan langgar budak tu dengan harapan budak tu
akan mati. Itulah undang2 di China yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira drpd langgar
hidup.

So sekarang pemandu van tu sangat berharap yang budak kecik ni akan mati..
Terukkan? Ini bukan tipu tau tapi seperti yang tertulis dalam paper cina hari ni...

Jadinya kalau sampai di China ingatlah pesan aku ni...
JANGAN TOLONG kecuali family ko sendiri...
Kalau ofismate aku tu tipu maka tipulah aku...
Semoga perkara ini takkan terjadi di Malaysia tercinta ini...
Kesimpulannya, di mana saja, manusia semakin hilang pertimbangan diri

Nota:Matlamat tidak menghalalkan cara.
 
http://hakaluka.blogspot.com/2011/10/kenapa-tiada-sesiapa-membantu-budak-2.html

salam-ukhwah

6 Perkara Dorong Mengumpat
Imam al-Ghazali ada menyebut enam perkara yang mendorong seseorang itu mengumpat;
  • Ingin memuaskan hati disebabkan kemarahan yang memuncak hingga sanggup mendedahkan keaiban dan kesalahan orang lain. Jika kemarahan tidak dapat dikawal, ia boleh menimbulkan hasad dan dendam;
  • Suka mendengar dan mengikuti perbualan orang yang menyerang peribadi dan kehormatan seseorang;
  • Mahu bersaing dan menonjolkan diri dengan menganggap orang lain bodoh dan rendah;
  • Disebabkan dengki, dia iri hati dengan orang lain yang lebih beruntung dan berjaya, seperti dinaikkan gaji dan pangkat;
  • Bergurau dan suka melawak untuk mencela dan mengatakan kelemahan dan kecacatan hingga mengaibkan orang lain; dan
  • Sikap suka mengejek dan mencela disebabkan rasa bongkak dan sombong kerana memandang rendah orang lain.
5 Perkara Ubati Penyakit Suka Megumpat
Sehubungan itu, Imam al-Ghazali menyarankan lima perkara untuk menghentikan sikap suka mengumpat, antaranya ialah;

  • Harus sedar dan insaf mengumpat dan memburuk-burukkan orang lain itu berdosa besar;
  • Sedar dan membetulkan kesalahan sendiri daripada menyalahkan orang; dan
  • Hendaklah berasa malu apabila memperli kecacatan orang lain. Ini kerana mencela kecacatan fizikal seolah-olah mencerca Tuhan yang menciptakan.
     
     
    Petikan dari http://www.al-bakriah.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=890:5-ubat-penyakit-mengumpat&catid=12:doa&Itemid=30

salam-ukhwah

UMAT Islam diperintahkan Allah dan Rasul-Nya sentiasa menjaga maruah diri, keluarga, jiran dan masyarakat seluruhnya daripada perbuatan bercanggah ajaran Islam yang suci serta perkara mengundang kemurkaan Allah SWT.
Firman Allah yang bermaksud: “Hai orang beriman pelihara dirimu dan keluargamu daripada api neraka.” (Surah At-Tahrim, ayat 6)


Gambaran masyarakat Islam hari ini sungguh membimbangkan dengan corak kehidupan yang sudah renggang dari nilai Islam sebenar seperti cara berpakaian, pergaulan serta percakapan yang tidak mencerminkan ciri Islam. Semakin hari semakin bertambah tenat dan ini memerlukan usaha terancang serta kesungguhan semua pihak untuk menyekat gejala tidak sihat dari terus berleluasa. Mereka perlu dibimbing supaya kembali kepada ajaran Islam yang menggalakkan kita berbuat kebaikan dalam kehidupan.



Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan jangan kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baik kerana sesungguhnya Allah SWT menyukai orang yang berbuat baik.” (Surah Al-Baqarah, ayat 195)

Maruah seseorang dapat dinilai dalam tiga aspek iaitu cara berpakaian, percakapan dan pergaulan. Jika elok ketiga-tiga ini, maka dikatakan kita ada harga diri dan bermaruah pada pandangan masyarakat serta mulia di sisi Allah SWT.

Islam selalu menekankan soal berpakaian dan cara berpakaian turut digariskan supaya kelihatan sopan, tidak jarang menampakkan susuk badan, tidak menyerupai pakaian lelaki atau sebaliknya selain mengelak pakaian mempunyai simbol merujuk kepada agama lain.
Perkembangan fesyen tidak boleh dielak atau dinafikan tetapi umat Islam perlu bijak memilih fesyen yang sesuai mencerminkan keperibadian mereka sebagai Muslim yang mementingkan kebersihan, kemas dan menutup aurat.

Jika aurat didedahkan maka jatuh maruah seseorang itu, bukan satu kemegahan seperti tanggapan sesetengah orang.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-Nya) supaya mereka mengingati-Nya (dan bersyukur).” (Surah Al-‘Araf, ayat 26)

Selain itu, Islam menyuruh kita berbicara atau bertutur dengan sopan seimbang tuntutan syarak. Rasulullah SAW adalah contoh terbaik yang menampilkan kata-kata baik, lemah-lembut dan sopan dalam berinteraksi.

Sesiapa mendengarnya pasti akan berasa senang dan sejuk hati. Perkataan dikeluarkan jauh daripada sia-sia malah penuh dengan manfaat seperti menyeru ke arah kebenaran yang diperintahkan Allah. Orang yang menjaga lidahnya akan diredai Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: “Tiada kebaikan dalam segala urusan yang mereka tempuhi melainkan menyeru ke arah kebenaran atau melakukan segala kebajikan ataupun mendamaikan di antara manusia bergaduh dan sesiapa melaksanakan demikian adalah untuk menuntut keredaan Allah, semoga Allah berikannya pahala yang berlipat ganda.” (Surah An-Nisa’, ayat 114)

Seseorang yang tidak dapat mengendalikan lidahnya seperti suka membuat fitnah, berbohong serta mencela, mencerminkan kerosakan hatinya dikuasai luapan nafsu dan bisikan syaitan. Orang seperti ini me

Dalam pergaulan sehari-hari kita perlu menjauhi hal boleh menyakiti hati orang lain. Membudayakan sikap dan tindakan yang boleh menyenangkan hati orang lain seharusnya menjadi amalan setiap Muslim.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang Islam adalah saudara bagi orang Islam yang lain, yang tidak boleh menzalimi antara satu sama lain, dan jangan mengabaikan pertolongan kepadanya dan sesiapa yang menunaikan hajat saudaranya, Allah sentiasa menunaikan hajatnya, dan sesiapa yang melepaskan saudaranya daripada bala atau sebarang kesusahan, Allah akan melepaskan kesusahannya pada hari kiamat dan sesiapa yang menutup keaiban saudaranya, Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud)


petikan dari http://www.al-bakriah.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=885:pakaian-percakapan-cerminan-peribadi&catid=12:doa&Itemid=30

salam-ukhwah Wednesday, October 12, 2011

PRO:

1. Percuma. (ini yang paling penting!)
2. Menyembunyikan alamat IP dengan berkesan sekali.
3. Paparan antaramuka yang sederhana, mudah digunakan walaupun untuk golongan pemula..klik dan terus boleh digunakan..
4. Boleh digunakan bersama aplikasi atau perisian yang lain, contohnya IDM..cuma set-kan tetapan localhost kepada 127.0.0.1 dan port 9666..
5. Terdapat add-on untuk para pengguna Firefox..
6. Menyertakan fungsi memadam history dan cookies setelah IE ditutup.
7. Tidak dapat dikesan oleh mana-mana firewall, websense, atau apa juga jenis sekatan internet.

KONTRA:

1. Proksi hanya datang dari US, ia tidak boleh ditukar! (lokasi negara dan proksi tetap)
2. Hanya terdapat dalam paparan Bahasa Inggeris sahaja.
3. Kebanyakan antivirus melabel/mengklasifikasikannya sebagai malware..mengapa?? nanti Hac akan berikan jawapan..


PERHATIAN:

Untuk melayari laman web secara anonymous, anda boleh menggunakan Ultrasurf..untuk bypass (melepasi) sekatan firewall, websense, ya..ia juga boleh digunakan..nak download?? lagi la boleh sebab sambungan internet tetap laju seperti biasa!
TETAPI, jangan sesekali menggunakannya untuk membuka laman yang menggunakan protokol keselamatan seperti e-mel, akaun bank, dan sebagainya KERANA...


Sila lihat laporan dari Wilder Security Forum:

Klik ---> Ultrasurf is Malware

Klik ---> Ultrasurf is Malware

Klik ---> Ultrasurf Audit
 
sumber disini

salam-ukhwah

Step by step guide to configure Ultrasurf proxy software

1. Download ultra surf from official website . If Zip file is blocked in your office or college use my previous post on How to download at work to download ultra surf.

2. Open Ultra surf , if you are connected directly then it will automatically configure your Internet explorer to use proxy. In case if you are connected via a proxy firewall follow this step

3. Ultrasurf > Settings> Proxy settings > manual proxy settings.
Enter your proxy settings. In this tutorial I’m considering proxy as
172.0.0.1:3128
ultra surf 1 thumb
ultra surf proxy thumb
Click on ok.
Now configure your favorite browser setting to use proxy as 127.0.0.1:9666

http://www.youtube.com/watch?v=rORY7aQZK-s&noredirect=1

***selamat mencuba buat semua orang.....awas software ini detect malware jika komputer ada pakai antivirus kaspersky...selepas anda dapat membuka facebook dgn menggunakan software ini anda dilarang membuka sebarang websites yg ada no akaun anda....***

salam-ukhwah

NYAMUK a : Baru habis ronda rumah Ajoi… kenyang burp, Alhamdulillah…
NYAMUK b: ko cek2 juga ko isap darah sepa, mn tau ada aids
NYAMUK a: thanks tau juga aku tu... lek ko ging...
...
CICAK : isteriku tersepit pintu
one cicak like this
... ... ... ...

KUCING BETINA: “Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa.”


AYAM A: Kawan2…kalu esok guwe tak update…bererti guwe udah di goreng….I luv u all… jangan luper wat kenduri arwah untuk I yaa…

AYAM B: long live bro....
AYAM C: jgn lupa mengucap bila kana sembelih tu
AYAM D: bgus klu kana sembelih...
two ayams like this

KUCING JANTAN: Baru je add awek sebelah umah… keturunan PARSI beb!!!

100 kucings like this

BABI : Aku bengang btol la...die gi pijak taik kucing tapi nama aku yang disebutnye...wei bro! len kali siasat dlu la sape yang berak kt depan umah kaw...tension2.


Moral: Ingatlah binatang pun ada perasaan gak.......

salam-ukhwah Monday, October 10, 2011

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga
4. Biar lambat asalkan tak cepat
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock
9. Secupak takkan jadi 18 cupak
10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkankulit, manusia mati meninggal dunia
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap
13. Alang-alang mandi biar guna sabun
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang... bisu
17. Hidup segan mati di tanam
18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama
20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik)
22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa
23. Membujur lalu melintang pukang
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri,lebih baik hari tak hujan
25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili
27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah!!

salam-ukhwah Sunday, October 9, 2011

Assalamualaikum.....sini saya hendak berkongsi sedikit ilmu yang mungkin berguna kepada anda.....saya terjumpa dalam website tetang cara-cara  buat komputer bercakap....saya telah mencubanya dan hasilnya menjadi.....agak lucu juga bila dengar komputer cakap dalam bahasa melayu.....cuba perkataan nie....."boring giler" pasti ketawa bila mendengarnya.....hehehe

Langkah pertama, Buka notepad, dan copy-paste item di bawah ini.


    Dim message, sapi
    message=InputBox("What do you want me to say?","Speak to Me")
    Set sapi=CreateObject("sapi.spvoice")
    sapi.Speak message


2. --> Save dengan menggunakan nama "Speak.vbs" dan tekan enter.


3. ---> Tekan pada file "Speak.vbs" itu dan taipkan perkataan yang anda mahu.


Selamat Mencuba. :) 


***selepas ini saya akan cuba update bagaimana cara nak lepas sekatan semasa anda melayari internet di pejabat ataupun sekolah, saya dah mencubanya dan hasilnya berjaya layari facebook n youtube dll tapi 2 kali juga la facebook aku kena block nasib baik leh guna lagi....hehehenati saya tulis dalam blog pasal tu buat semua orang.....***

salam-ukhwah Tuesday, October 4, 2011

Aku
ingin berkongsi pengalaman pertama aku bermain dengan perempuan. Ini bukan fantasi dan memang betul-betul terjadi. Tahun 2000 adalah tahun di mana ekenomi Malaysia agak lembab. Disebabkan gaji yang kena potong aku berpindah ke rumah sewa yang agak murah di luar Kuala Lumpur. Aku menyewa sebuah rumah kampung berkongsi membayar dengan teman2 yg lain. Disebabkan aku bekerja syiff, tidur aku tak menentu. Kalau kerja pagi aku tidur malam dan kalau kerja malam aku tidur sianglah.

Nak jadikan cerita jiran aku tu adalah sebuah keluarga kecil lebih kurang 3 orang anaknya. Yang bungsu 3 tahun, kedua 12th dan yg ketiga anak gadisnya, berusia 18th. Jika aku pulang kerja syif malam aku senang membasuh terus pakaian aku dan akan aku sidai di ampaian yang bertentangan dgn bilik anak gadisnya yg sulung. Setiap kali aku menyidai kain bajuku, aku perasan ada sepasang mata di celah2 tingkap cermin memerhatiku. Tapi aku syak mesti anak gadisnya itu. Tekaan aku rupanya tepat bila maknya memanggil "Yati!!!!", lantas bergemalah satu suara dari bilik itu dan menyahut, "ya, mak!!!".

Aku pendekkanlah ceritaku ini. Entah macamana pada hari yang lain aku menyidai kain bajuku, anak gadisnya juga menyidai kain bajunya juga kerana ampaian kami bertentangan kedudukannya. Maka dari peristiwa itulah titik tolak perkenalan kami. Setiap kali aku sidai baju mesti dia sidai baju juga dan kami sering bertanya kabar dan berbual2 mesra.

Satu hari dia tanya aku, "Siang ni you free tak?" Aku yg terpinga-pinga bertanya balik, "Ada apa?" "I nak tumpang bilik youlah, kawan you pun kerjakan?" Berderau darah aku lantas terpacul selamba suaraku "Eh... no problem" "Bilik u ada TV?" tanya dia lagi "Ada!!!" balasku dengan kehairanan "Kalau macam tu baguslah..u tunggu kat bilik, lagi 1/2 jam i datang."

Aku pun dengan dada yg berdebar2 menunggunya sambil memerhati jam di dinding dengan perasaan yg tak sabar. Setengah jam berlalu tiba2 Tuk! Tuk! Tuk! Pintu bilikku berbunyi. Tanpa membuang masa aku membuka pintu bilik dan Yati dengan tshirt ketatnya tersenyum sambil tangannya menjinjing beg plastik yg aku tak pasti apa isinya. Tanpa membuang masa dia terus menuju dan men�switch on�kan tv aku dan terus membuka barang di dalam beg plastiknya. "U biasa main tak?" tanya Yati "Tak biasa" jawab aku "Tak pe i ajar u, step by step. U tengok i punya permainan dan lepas tu u pulak main, nanti dak okey kita main sama2."ujarnya panjang lebar.

Tak sampai 1 jam permainan yg diajar oleh Yati, aku dah okey dalam permainanku dan kami kini bermain bersama-sama. Kadang-kadang turn aku dulu kemudian turn dia pulak.

Fuhhhh... .Syok ape... Gian beb, dan dengan selamba aku pun tanya, "Eh, mahal tak Playstation yang u beli nie?" tanya aku "Mahal juga, itupun ayah yang belikan" jawab Yati
"I ingat nak belilah satu, bulan depan" aku bersuara dgn penuh minat "Eloklah, esok nanti Yati tak yah nak bawak Yati punya PS lagi" Yati menjawab dgn senyum. Lebih kurang 2 jam bermain, Yati minta diri dan kami bersalaman.

Untuk kekawan, itulah pengalaman pertama aku bermain Playstation dengan seorang awek. Aku harap korang terangsang dengan cerita benar aku ini... .



p/s : aku terkena!***moral of story jgnlah baca cerita sekerat saja terus pikir y bukan-bukan.....itulah otak manusia sekarang ni....hehehe,apa-apa pun terbaekk........***

salam-ukhwah

Di dalam sebuah hutan.. kelihatan 3 org saintis sedang melakukan kajian ala Nasional Jografik gitu..

Tiba-tiba..

“TANGKAP MEREKAAAA!!!” segerombolan puak2 kanibal pemakan manusia menangkap saintis2 tersebut..

“Kamu bertiga ditangkap kerana menceroboh tanah kami.. hukumannya.. kamu akan diMAKAN!!” jerit ketua kanibal..

“Tolong la kami.. kami merayu… lepaskan kami..” kata saintis A

“Kami anak ramai.. lepaskan kami..” rayu saintis B

“Lepaskanlah kami.. kami sanggup buat apa saja..” kata saintis C

Ketua kanibal berfikir sejenak..

“Baiklah.. kamu bertiga akan dilepaskan.. tapi dengan dua syarat

ape saja syaratnya.. janji kami selamat” jawab saintis serentak

“Syarat pertama.. kamu dikehendaki utk mencari 10 biji buah yg sama jenis. kalau pisang, 10 biji pisang. Tetapi tidak boleh sama di kalangan kamu. kalau sorg cari pisang, yg lain

kena cari buah lain. Masa diberikan hanya 1 jam” terang ketua kanibal..

Mendengar arahan ketua kanibal.. 3 saintis terus mencari 10 biji buah tanpa fikir panjang kerana tak nak rugi masa.. diorang tidak sempat utk mendengar syarat yg kedua..

Sejam kemudian..

“Kamu! buah apa kamu bawak?” tanya ketua kanibal

“Nenas!!” jawab saintis A

“Baiklah. Syarat yg kedua utk kamu dilepaskan.. aku akan sumbat 10 biji buah yg kamu cari kedalam lubang punggung masing2.. Siapa yg keluar suara akan dibunuh!!”

Nenas pertama disumbat ke punggung saintis A

“Hpppffff!!!” Saintis A masih bertahan..

Nenas kedua disumbat..“AAARRGGGGHHHH!!!!” Saintis A berteriak..

“Bunuhhhh!!!” arah ketua kanibal kepada anak buahnya..

“Kamu! buah apa kamu bawak?” tanya ketua kanibal

“Ciku!!” jawab saintis B

“Baiklah. sekarang 10 biji ciku akan disumbat kedalam saluran berak kamu..”

Ciku pertama disumbat. Saintis B hanya tersenyum

Ciku kedua disumbat. Saintis B wat muka selamba..

Sampai la Ciku kelapan.. Saintis B masih bertahan.. Tiba-tiba..

“KAHKAHKAHKAH KAHKAH KAHKAHKAH!!!”

Saintis B ketawa berdekah-dekah!

“Kamu! Keluar suara! Bunuh!!!!” Ketua kanibal mengarahkan anak buahnya membunuh Saintis B..

Saintis A & Saintis B yg dah mati bertemu di alam roh..

Saintis A: “Aku nak tanya skit.. apesal ko gelak time kena sumbat ciku tu?”

Saintis B: “Mane tak gelaknya.. time aku kena sumbat ciku kelapan tu.. aku ternampak member kita yg sorg lagi baru sampai.. AKU NAMPAK DIA BAWAK BUAH DURIAN!!!!!!!!!” 


***anda semua boleh bayangkan apa yang berlaku kepada saintis C tu...hahaha....semua ni rekaan semata-mata..moral of story tunggu dulu sehingga soalan abis dibaca atau arahan diberikan...**

Visitors

Banner

" />