salam-ukhwah Tuesday, April 26, 2011

“Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.” (AN-NAHL: 72)


aku tidak puas hati sungguh dengan seseorang mahluk nie dah la berpangkat tinggi tapi perangai jahat mengalahkan orang yang tidak pangkat. hasrat dengki pada diri mahluk nie tahap tinggi betul hinggakan aku yang kecil pun didengkinya juga tambahan pulak manusia yang berpangkat tinggi darinya. janganlah mengainyai aku atas nafsu besarmu yang mengejar pangkat. biarpun kita beriman kepada Allah S.W.T dengan mengerjakan solat tidak pernah tinggalkan pun. nafsu diri yang giler akan pangkat tidak dapat dikawal hinggakan menjadikan orang lain mangsa dipijak bagi mencapai matlamat nafsu. aku pernah dengar seorang ustaz bagi tau,walaupun kita solat 5 waktu sehari tapi perangai kita sama dengan nafsu mungkin itu terjadi kerana solat kita x ikhlas untuk Allah S.W.T. kita menunaikannya kerana wajid dilakukan oleh setiap orang beragama islam. dalam solat kita kerjakan 5 waktu sehari semalam itu tidak ada khusyuk dalam solat.




Khusyu‘ dalam sembahyang ialah menghadirkan hati kepada Allah di dalam sembahyang. Ia merupakan hakikat batin yang sebenar-benar bagi suatu sembahyang. Hakikat zahirnya pula ialah perbuatan anggota seperti berdiri, membaca, ruku‘, sujud dan sebagainya. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna. Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:

الصَّلاَةُ مَثْنَى مَثْنَى تَشَهَّدُ فِي آُلِّ رَآْعَتَيْنِ وَتَخَشَّعُ وَتَضَرَّعُ
وَتَمَسْكَنُ......
(رواه الترمذي)
Maksudnya: “Sembahyang itu dua-dua rakaat, terdapat tasyahhud pada setiap dua rakaat, kekhusyu‘an hati, bersungguh-sungguh memohon dan merendah diri serta ketenangan hati……..”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Khusyu‘ dalam sembahyang itu merupakan antara kunci yang penting untuk memberi kesan yang baik secara efektif kepada orang yang mendirikannya. Allah Ta‘ala menggelar mereka sebagai orang mukmin yang berjaya. Allah Ta‘ala berfirman:
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyu‘ dalam sembahyangnya.” (Surah al-Mukminun, ayat 1-2)

Melihat kepada kepentingan khusyu‘ dalam sembahyang itu maka diutarakan di sini sebahagian tip atau panduan yang boleh digunapakai untuk memandu diri kita ke arah perlaksanaan ibadat sembahyang yang khusyu‘.


hasil Nukilan
Pulau Pinang 26 April 2011
bersamaan 22 Jamadilawal 1432 Hijrah

0 comments:

Post a Comment

Visitors

Banner

" />