salam-ukhwah Tuesday, June 21, 2011

assalamualaikum.....
kepada semua blogger-blogger malaysia,bukan aku nak berceloteh atau berkritik tentang sesiapapun. aku nak luahkan isihati aku terbuku setebal-tebalnya. sudah 3 tahun 3 bulan aku bekerja di sebuah jabatan yang aku rasa bangga kerana dapat memberikan khidmat kepada semua masyarakat tidak kiranya dari kecil sampai d ewasa. sepanjang aku berkhidamt dalam jabatan ini bermacam-macam ragam aku tempuhi terkiralah benda itu kecik atau pun besar. sepanjang 3 tahun 3 bulan aku berkhidmat sudah 2 tempat kerja dan 5 orang bos. macam perangai bos aku dah alami. bukan aku nak memburukkan seseorang tapi aku rasa tidak ada keadilan bagi diri aku.

Aku kena tukar tempat kerja baru atas arahan ketua jabatan bukan kehendak aku sendiri tetapi aku akur jer sebab dah sign surat menurut perintah. aku tidak puas ati kerana orang golongan atasan ini dah kena tukar tempat kerja tetapi x mau pergi dan macam-macam alasan diberikan. bukan itu saja siap pakai kabel kerana tidak mau tukar...kalu macam nie adil kah sistem jabatan ini kalu orang bawahan siap ugut lagi kalu x mau tukar tetapi bila kena batang hidung sendiri bermacam-macam alasan diberikan dan siap pakai kabel lagi....kalu nak berlaku adil jgnlah kita pandang siapa orang itu kalu dah arahan maka semua orang kena ikut lah...semua orang sign surat menurut perintah x kiralah bawah ker atasan.
Kisah Hakim Tidak Berlaku Adil
 
Di kalangan Bani Israil, hidup seorang hakim yang sentiasa menghakimi berbagai permasalahan di tengah masyarakat dengan adil. Tatkala berada di ambang kematian, ia berkata kepada isterinya. “Kalau aku sudah mati, mandikanlah aku dan kafanilah. Tutupilah wajahku dan letakkanlah aku dalam sebuah peti. Insya Allah, engkau tak akan menyaksikan sesuatu yang buruk.”

Tatkala ia meninggal, isterinya mengurus jenazahnya sesuai perintahnya. Selang beberapa minit, ia menyingkapkan kain penutup wajahnya. Tiba-tiba ia melihat sekumpulan ulat menggerumuti wajahnya dan menggerogoti hidungnya. Ia merasa takut menyaksikan kejadian ini (segera menutup kembali wajah jenazah suaminya dan menguburkannya).
Pada malam itu, ia bermimpi melihat suaminya yang berkata, “Apakah engkau merasa takut terhadap apa yang dilakukan ulat-ulat itu?”
Wanita itu menjawab, “Ya.”

Sang Hakim berkata, “Demi Allah, pemandangan menakutkan itu disebabkan kecenderunganku pada saudaramu. Suatu hari, saudaramu bersengketa dengan seseorang dan datang kepadaku. Tatkala keduanya duduk di hadapanku dan memintaku menghakiminya, aku berkata kepada diriku sendiri, ‘Ya Allah, berilah kebenaran pada pihak saudara isteriku.’ Sewaktu persengketaan mereka selesai diteliti, ternyata kebenaran berada di pihak saudaramu. Aku merasa senang. Dan ulat yang engkau saksikan itu merupakan balasan atas kecenderunganku pada saudaramu, sekalipun saudaramu berada di pihak yang benar. Namun saat itu aku tak mampu menjaga hawa nafsuku untuk bersikap netral.”
 
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Tiga perkara yang menyelamatkan , iaitu takut pada Allah ketika bersendirian dan di khalayak ramai, berlaku adil pada ketika suka dan marah, berjimat cermat ketika susah dan senang, dan tiga perkara yang membinasakan iaitu mengikut hawa nafsu, terlampau bakhil dan kagum seseorang dengan dirinya sendiri.”

Berlaku adil yang bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya tanpa ada diskriminasi dan beremosi. Ini termasuk memberikan hak kepada yang berhak yang bukan terhad pada hubungan antara sesama makhluk sahaja malah dalam menjaga hubungan dengan Tuhan. Sifat adil akan menghidupkan suasana berkasih sayang dalam masyarakat.

sambungan kisah aku di lain artikel,banyak perkara lagi aku nak bercerita sepanjang 3 tahun aku berkhidmat di sebuah jabatan

Hasil Nukilan 
Pulau Pinang 21 Jun 2011
bersamaan 19 Rejab 1432 Hijrah

0 comments:

Post a Comment

Visitors

Banner

" />