salam-ukhwah Thursday, August 18, 2011

Seorang lelaki muda itu bersiap sedia untuk graduan kolej. Untuk beberapa bulan dia mengagumi sebuah kereta sukan yang indah di dalam bilik pameran seorang peniaga, dan mengetahui ayahnya mampu, beliau memberitahunya bahawa semua yang dia mahu.

Sebagai Hari Konvokesyen menghampiri, lelaki muda menunggu tanda-tanda bahawa bapanya telah membeli kereta. Akhirnya, pada pagi lulus bapanya memanggilnya ke dalam kajian peribadinya. Bapanya memberitahu dia betapa bangga dia mempunyai seorang anak yang baik, dan memberitahunya betapa dia mengasihi dia. Beliau menyerahkan anaknya kotak hadiah yang indah dibalut.

Ingin tahu, tetapi agak kecewa orang muda membuka kotak dan mendapati Al-Quran yang indah, yang terikat dengan kulit. Marah, dia mengangkat suaranya pada bapanya dan berkata, "Dengan semua wang anda, anda memberi saya Al-Quran?" dan menyerbu keluar dari rumah, meninggalkan kitab suci.

Bertahun-tahun berlalu dan pemuda itu sangat berjaya dalam perniagaan. Beliau mempunyai rumah yang indah dan keluarga yang indah, tetapi menyedari bapanya sangat tua, dan berfikir mungkin dia harus pergi kepadanya. Dia tidak melihat dia sejak hari wisuda itu.

Sebelum dia dapat membuat perkiraan, dia menerima telegram yang memberitahu bapanya telah meninggal dunia, dan menghendaki semua harta benda itu kepada anaknya. Beliau yang diperlukan untuk pulang ke rumah dengan segera dan mengambil benda-benda penjagaan. Apabila dia tiba di rumah bapanya, sedih secara tiba-tiba dan kesal hatinya. Beliau mula untuk mencari kertas penting bapanya dan melihat Al-Quran yang masih baru, sama seperti dia telah meninggalkan tahun yang lalu. Dengan air mata, dia membuka Al-Quran dan mula menghidupkan halaman.

Ketika dia membaca kata-kata, kunci kereta jatuh dari sampul surat yang dilekatkan di belakang Al-Quran. Ia telah tag dengan nama, peniaga peniaga yang sama yang mempunyai kereta sukan yang dia diingini. Pada tag itu adalah tarikh tamat pengajian beliau, dan kata-kata ... DIBAYAR DALAM Penuh.

0 comments:

Post a Comment

Visitors

Banner

" />