salam-ukhwah Friday, September 23, 2011

Sekadar untuk berpesan pesan sesama muslim

Bagi yang mempunyai masalah kerja, rezki dan sebagainya. Marilah sama-sama hayati maksud Al Quran dan sebahagian hadith di bawah:

12. Kepunyaan-Nya-lah perbendaharaan langit dan bumi; Dia melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan(nya). Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. (As Syuura)

Terkandung dalam ayat seribu dinnar:

2. Apabila mereka telah mendekati akhir iddahnya, maka rujukilah mereka dengan baik atau lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu karena Allah. Demikianlah diberi pengajaran dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. - At Thalaq

3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. - At Thalaq

Jangan banyak bicara selain dzikir kepada Allah…(HR. At-Turmudzy)

Lihatlah orang yang di bawahmu, dan jangan lihat orang di atasmu, agar engkau tidak meremehkan karunia Allah (HR. Bukhari-Muslim)

12. Kepunyaan-Nya-lah perbendaharaan langit dan bumi; Dia melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan(nya). Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. (As Syuura)

Doa

22. Tidak ada manfaatnya bersikap siaga dan berhati-hati menghadapi takdir, akan tetapi do'a bermanfaat bagi apa yang diturunkan dan bagi apa yang tidak diturunkan. Oleh karena itu hendaklah kamu berdoa, wahai hamba-hamba Allah. (HR. Ath-Thabrani)

23. Barangsiapa ingin agar do'anya terkabul dan kesulitan- kesulitannya teratasi hendaklah dia menolong orang yang dalam kesempitan. (HR. Ahmad)

-Berdoalah saudara ku

Sekarang ini juga orang orang hobi sangat mengumpat dan mencela atau memburukkan atau merendah rendahkan orang lain di mana saja lebih lebih kalau dah bergumpul dan punya kerja baik dan nampak diri lagi baik. Jadi bila hendak berbuat perkara tersebut ingat ingatlah di bawah:

1. Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela, (Al Humazah )


1. Al-Hujuraat ayat 12
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.


2. Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a:
Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: Perhatikan! Aku akan terangkan kepada kamu apakah dia Al-Adhhu? Ianya adalah umpatan yang biasa diucapkan di kalangan orang ramai.
Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w juga pernah bersabda: Seseorang yang biasa berlaku jujur, maka beliau akan dicatat sebagai orang yang jujur. Sebaliknya orang yang biasa berbohong (berdusta) maka beliau akan dicatat sebagai pembohong

B. BURUK SANGKA
Hadis Abu Hurairah r.a:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara.

C. MENGADU DAN MEMFITNAH
Hadis Huzaifah r.a katanya:
Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah. Sesetengah Alim ulama mengatakan "Jika kita ingin menghapuskan sesuatu keburukan hendaklah kita tutup keburukan tersebut."

Sombong dan Riak


"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak."
(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)
 
[Sahih Muslim : 91]

Tidak masuk syurga sesiapa yang dalam hatinya ada walau sebesar zarrah dari sifat takabbur (sombong).

” Kamu telah diserang oleh penyakit yang pernah menyerang Umat sebelum kamu, hasad dengki dan marah. Ianya merupakan pencukur, bukan aku maksudkan mencukur rambut tetapi mencukur agama.” -Riwayat At-Tirmizi


Sekian saya dan saudara saudari marilah hayati
perkara di atas selalu berlaku disekeliling. Budaya mengutuk mengeji suka suka dan riak dan sombong banyak berlaku. Malah di FB. Mentang mentang negara kita tak sesusah zaman penjajahan dulu ramai orang telah lupa susah dan ada yg belum pernah susah maka habit nya mudah sangat memerli mengutuk menghina. Begitu juga riak riak amal dan ibadah. Begitu juga sombong ilmu harta dan pangkat .

Tidak semua cuma maaf yang terasa. Wallahualam

0 comments:

Post a Comment

Visitors

Banner

" />